高山勝充 Katsunobu Takayama

高山勝充

1992年生まれ。2006年中学生(14歳)の時に美術教室に通いはじめたのをきっかけに、10年以上ライプハウス(東大阪市)にて制作活動を続けている。
2015年頃までは矩形が重なり合ったマチエールの美しい抽象画を制作。近年は、絵の具の積層が独特なボーダー(単純に横に引かれた線ではなく、無数の起筆の連なりによって形成されている)の作品を制作している。独自のルールに即して絵の具が塗り重ねられた作品は、平面性、物質性、重力、行為の連続、時間軸など、モダニズム表現の基本要素を有しながら、それらをするりと抜けた、唯一無二の抽象絵画である。

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高山が生み出すのは、何層にも油絵具を塗り重ねたマチエールの美しい抽象画です。2006年、中学生(14歳)の時に美術教室に通いはじめたのをきっかけに、10 年以上制作を続けています。当初は絵を描くことに不慣れな様子でしたが、アートスタッフの支援によって油絵具に出会い、色の混色の仕組みを覚えました。その後は、色彩に魅了されたかのように、丁寧に色の調合を行い、時間をかけて色面の絵画を描き続けています。

2015年頃までは、矩形が重なり合った作品を制作していました。パッチワークのようにも、畑のようにも見える抽象画です。独特のボコボコとした表情を生み出しているのは、偶然できた絵の具の斑( むら) の引っ掛かりによるものです。高山は絵の具を塗る際に自分なりのルールに即して行うのですが、このシリーズでは、最初に横方向にばかり絵の具を塗り、絵の具が乾いたら次は縦方向に塗ります。そして筆跡が交差する点に絵の具が玉になり、豊かなマチエールを作り出します。

最近になり、ボーダーの作品を制作するようになりました。キャンバスの側面の絵の具の重なりや、下の方に滴り溜まった様子は制作の過程を想像させます。このシリーズでは、縦に線を引くように筆を引き、キャンバスの一番下までくるとその隣の列に移り、また縦に筆を引くという繰り返しにより、線の連続で塗っていきます。そして横一杯まで到達すると、少し下にずれて再び同じ法則で塗っていきます。
実は、ボーダーのように見えるのは、単純に横に引かれた線ではなく、無数の起筆の連なりによって形成されていることに気づきます。

高山は、自分の理想とする色の風景に出会うために、毎日黙々と絵の具の塗りを進めます。いつも複数点を同時並行して制作していますが、1 点が完成までに約1 年近くかかる長い道のりです。そして、ある時静かに「できました」と完成を告げ、また新しい制作に取り掛かります。

Katsunobu Takayama

Katsunobu Takayama (born 1992) started going to an art class in 2006, when he was in middle school (14 years old). He has been making artworks at Ripe House (Higashi-Osaka, Osaka) for more than a decade.
Until around 2015, he created abstract paintings of overlapping rectangles with beautiful textures. Recently, he has been making works with stripes, which are not simply lines drawn horizontally but are created by the countless succession of beginning of brush strokes.
Takayama’s works, achieved by applying layers of paints according to his own rules, possess the fundamental elements of Modernist expressions, such as flatness, materiality, gravity, repetition of action and sequence of time. At the same time, they escape from these elements, and exist as unique abstract paintings.

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Takayama creates abstract paintings with beautiful textures, achieved by layering many coats of oil paints. In 2006, when he was in middle school (14 years old), he started going to an art class, and he has been making his works since then, which is now more than a decade. At the start, he was inexperienced with painting, but with a support of staff at the art class he encountered oil painting and learned how to mix colours.

Since then, he has been carefully mixing colours and taking time to make colour surface paintings, as if he has become mesmerised by the colours.
Between his early years and around 2015, he created works in which rectangular shapes overlap. They are abstract paintings that could look like patch-works or fields. What creates the unique textured surfaces is bumps created accidentally by the unevenness of the paints.
When Takayama applies paints, he follows his own sets of rules.
For this series, he first applies the paints only horizontally, when the paints are dry, he then applies the paints vertically. Lumps are created where his brush strokes intersect, creating a rich texture.

Recently, he has started making works with stripes. Paint layers on the sides of canvases and paint drops hardened at the bottom of canvases trigger the viewers to imagine his process of making these paintings.
For this series, he repeatedly draws lines vertically. Upon reaching the bottom of the canvas, he moves on to the next column. When he fills the entire canvas with the series of lines, he moves to a slightly lower position and starts painting again, following the same rules.
The viewers realise that what seems like horizontal stripes are actually not simply lines drawn horizontally, but are created by the a countless succession of beginnings of brush strokes.

In order to encounter the colour landscape he idealises, Takayama quietly keeps painting. He always works on multiple works simultaneously, and it takes about a year for him to finish one painting. At one point, he quietly says “It’s done.” and starts working on a new piece.

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